Dag 5 Gambia

8 november 2016

Vanmorgen hebben we eerst even zakjes gesorteerd met kinderkleding op maat voor zover dat lukte.
We hebben meteen 2 dozen voor second home gemaakt met speelgoed , en de meeste spullen van de collega' s van Rolf de kleurboekjes en potloden.
Daarna zijn we van 11.00 tot 14.00 heerlijk naar het strand geweest.
Om 14.00 naar de kamer om te douchen maar helaas gaat dat hier op de Gambian way.
Geen stroom dus ook geen water dus gewoon geduldig afwachten tot dat er weer is.
Na 15 min eindelijk wer stroom dus snel douchen voor het weer uitvalt.
Gelukkig hebben we net allebei kunnen douchen voor de stroom weer uitviel.
Rond 15.30 werden we opgehaald door Wim en Anita eerst even langs hun guesthouse om spullen weg te brengen en andere op te halen.
Daarna doorgereden naar secondhome.
Dit is een woning in Gambia waar kinderen met een verstandelijke en of lichamelijke beperking een tweede thuis hebben .
Ze worden ook via deze stichting iedere morgen naar school gebracht .
De kinderen wonen er door de week en de meeste gaan in het weekend naar huis.
Het schrijnende van deze kinderen is dat ze thuis vaak niets te eten krijgen omdat ze ook geen bijdrage leveren aan het binnenhalen van geld.
Zo hoorde we een verhaal over een kind wat dat eer tijdje verbleef en in het weekend bij oma woont want zijn ouders hebben hem bij haar acht er gelaten omdat ze niets met het kind kunnen.
Oma werkt de kele dag en het kind word dan opgesloten in een hondehok de hele dag zonder eten en drinken.
Het kind hoort eigenlijk in een rolstoel en heeft erge decubicus .
De oma heeft nu besloten dat het kind nu niet meer naar secondhome terug mag maar wil het geld wat het daar kost zelf hebben en dan gaat ze het zelf doen.
Nu gaat er 2 maal per dag een vrijwillig iemend heen die het kind eten en drinken geeft en verzorgd.
Ze gaan toch proberen het kind weer terug te halen zodat het dan de juiste zorg gaat krijgen.
Nu het leuke en mooie gedeelte van Second home.
We kregen een rondleiding van een jongetje met down door het huis.
Wel wilde hij iedere foto die ik maakte terug zien en daarna ook op iedere foto staan zodat hij dit ook terug kon zien.
Hij ging op zijn bed liggen voor de foto maar ook van alle stickers aan de muur moest een foto worden genomen.
Ook alle andere bedden van de kinderen liet hij vol trots zien en met foto' s aan de muur kon je zien van wie het bed was.
Op de foto met de pannen en in de badkamer hij had er veel plezier in.
Nu was het tijd om de dozen uit de auto te halen vol enthousasme gingen de kinderen mee en droegen vol trots de dozen.
Rolf droeg een doos maar deed het niet goed je draagt hem natuurlijk niet in je handen maar op je hoofd !!!
De dozen van Wim en Anita van http://www.gambiaforyou waren ook een heel mooi cadeau pampers en tandpasta wat zijn ze er blij mee .
Nu was het tijd voor onze dozen de kinderen vonden het prachtig.
De een ging aan de gang met de tafeltennis spullen de ander pakte schilderintjes uit en moest er mee op de foto en ging er meteen een plekje voor zoeken.
De kleurboekjes en potloden enz van de collega' van Rolf vielen waren ook al een prachtig cadeau.
Het meisje in xe rolstoel kreeg een leuk hello kitty popje ( wat bij ons misschien al 10 jaar in de kast lag van mcdonalds) en ze was er zo trots op.
De oude knex doos van Boy was voor de jongens ook het einde.
Ondertussen maakten 2 kinderen muziek op de djembe en had de jongen met down besloten dat Anita met hem moest dansen.
Het was mooi en heel erg ontroerend om dit mee te maken.
Ik zat te genieten maar zat ook meteen met mijn gedachten bij mijn eigen kinderen.
Wat ben ik blij dat ze in Nederland wonen en er heel erg goed voor ze word gezorgd .
Door dit mooie bezoek ben je ineens heel dankbaar en weet je meteen dat dit zeker niet het laatste is wat je voor secondhome hebt gedaan.
Na alle mooie gebeurtenissen terg naar de guesthouse om een afspraak te maken met een bevriende gids van Wim en Anita .
We gaan een reis van 3 dagen en 2 nachten door gambia maken om wilde honden , nillpaarden giraffen en nog veel meer te zien.
Zometeen nog even gezellig met zijn alleen eten en is er weer een hele mooie ontroerende dag voorbij.

1. Gerda geerings:
    8 november 2016
    Wat geweldig wat jullie daar doen en ook dat jullie zo genieten
  2. Sandra:
    9 november 2016
    Dankje Gerda.
    We vinden het heel leuk om het te doen en genieten van alles wat we mee mogen maken.