Dag 11Gambia

14 november 2016

Vanmorgen eerst met Anita vertrokken naar Tanka Tanka .

Dit is een psychiatrisch ziekenhuis in Sukuta , Anita wou mij dit graag laten omdat dit meer bij mijn werk past.

We wisten niet zeker of we zo binnen konden komen of op afspraak , maar toch even geprobeerd.

Bij binnenkomst eerst maar even een bewaker op gezocht om de vraag te stellen.

Gelukkig kon hij zichzelf legitimeren want misschien is het wel iemand die denkt dat hij vandaag de bewaker is hahaha.

De bewaker ging op zoek naar een arts en wij moesten maar even buiten wachte,

Om ons heen werd het steeds drukker met patienten het we kwamen in ieder geval geen praat te kort .

Er was een vrouw die best wat Nederlands sprak dat had ze geleerd van een Nederlandse zuster die daar regelmatig komt werken.

We mochten bij de binnen en onder tussen liepen de patienten de wachtkamer uit.

Na een kort gesprek met de arts een nieuwe afspraak gemaakt voor volgende week Donderdag voor een ronldeiding.

Daarna op weg naar Baflowto om te kijken bij Wim bij het huis te kijken .

Onderweg eerst even gestopt om een zak rijst en uien voor de buurvrouw te kopen Anita had geld va Nederlandse donateurs gekregen om dit voor mensen te kopen.

Aangekomen in Baflowto en de rijst en uien afgegeven bij de buurvrouw die was heel erg dankbaar en kan ze weer lekker eten met haar kinderen.

Ondertussen was een Gambiaanse al bezig de lunch voorte bereiden , lekker rode snapper met uien.Deze hebben we later lekker opgegeten , Rolf heeft een poging gewaagd maar helaas hij is geen viseter.

Eerder deze week hadden we van King al de vraag gehad of wij een Gambiaans gezin wilde steunen waarvan de vader weg is.

De moeder verdiend geld met vis verkopen , maar geen vis gevangen is geen inkomsten maar ze heeft wel 4 kinderen waar ze voor moet zorgen.

In het hotel hadden we al 1 doos en een grote tas verzameld met kleding.

We hebben nu besloten dat we 1 jaar het het schoolgeld voor het meisje van 11 gaan betalen en regelmatig een doos gaan opsturen .

Rolf vroeg nog aan de moeder wanneer de kinderen waren geboren zodat we nog iets extra' s met hun verjaardag konden sturen.

Ze begreep het niet helemaal en ging meteen de geboorte aktes halen, Rolf heeft ondertussen wel aan King gevraagd om uit te leggen.

Ze waren erg blij met de kleding , schoenen, bellenblaas, balonnen en de paracetamol van  Boy.

We hebben afgesproken dat we volgende week nog eens terug komen en dan gaan we samen met de moeder het schoolgeld voor het meisje bij de school betalen.

Dan kunnen we ook meteen de school bekijken , het was wederom een heel bijzonder moment om mensen op deze manier te kunnen helpen. De reden dat we het samen met de moeder gaan betalen is dat anders het geld ergens anders aan op gaat en het meisje dan niet naar school kan.

We zijn wer verder gereden want we hadden nog een hele doos vol met kleding en etc bij , King weet precies de plekken en compounds te liggen die wel wat kunnen gebruiken.

Aangekomen bij het volgend compound waar veel kinderen waren , het zoeken in de doos kon beginnen naar de juiste maat.

Ik was heel blij dat Anita er bij was die heeft hier meer ervaring in en kijkt en begint wat kinderen aan te kleding , hier geniet ik erg van .

Als laatste had ik alleen nog babykleding over en dat was wat moeilijker dus op naar het volgende compound.

Daar wat petjes uit kunnen delen maar geen baby dus weer op naar het volgende compound.

Als laatste weer kleinere kinderen gevonden en nog wat kunnen geven, Anita had een baby hoedje vast en naar wat wrikken paste deze ook op een man.

Het hele compound lag in een deuk en was een geweldige afsluiting van wederom een hele mooie dag.

De laatste babykleding weer mee naar het hotel genomen en gaan we gewoon in de binnenlanden uitdelen op onze 3 daagse trip door Gambia.

Deze gaan we van Woensdag tm Vrijdag maken en gaan we in 3 dagen Gambia doorrijden met Wim, Anita en een gids.

1. Gerda geerings:
    14 november 2016
    Weer een mooi verhaal en ik blijf het zeggen wat jullie doen is geweldig
  2. Sandra:
    15 november 2016
    Dankje Gerda.
    We genieten ook nog steeds van ieder moment.