12 Mei

12 mei 2017 - Kololi, Gambia

Vandaag is Haruna ons op komen halen om voor Malike op pad te gaan om een oven te kopen.
Gister hadden Haruna en Leonie Malike al met een smoes naar de shop gelokt.
Ze hadden hem verteld dat er iemand was die verstand had van medicijnen en even na zou kijken of het oke was.
Eerst natuurlijk ff gekeken en toen maar verteld waarom hij eigenlijk aan ons was voorgesteld.
Malike was echt in de wolken en kon het niet geloven.
Hijnliet ons meteen vol trots de foto' s van taarten zien die hij bakt.
Vandaag zouden we dus samen op pad gaan om voor een goed gasfornuis met oven te kijken.
We reden langs winkeltjes nou ja winkeltjes .
Gewoon zaakjes aan de weg waar gewoon alles buiten op het zand staat uitgestald.
Malike ging zelf kijken wat goed was en we lieten hem zijn gang gaan .
Hij weet dan ook precies wat hij moet hebben.
Malike vond alles te duur en na 3 winkeltjes wist ik datvwe van tactiek moesten veranderen.
Malike was ondertussen water voor ons halen dus even met Haruna besproken dat we het anders moesten gaan doen.
Wij gingen steeds mee voor gasfornuizen kijken maar ja met 2 van die blanken erbij gaat de prijs natuurlijk meteen omhoog.
Dus bij de volgende gingen we het anders doen.
We hebben Malik afgezet en wij gingen met Haruna ergens de auto parkeren.
Ondertussen belt Haruna weer met Malike en Haruna gaat kijken of het gasfornuis met oven in orde is .
Haruna kwam ons daarna halen om te betalen.
De ogen van die 2 verkopers vielen er echt zo wat uit.
Maar Malik heeft een prachtig gasfornuis voor de helft van het geld als dat wij erbij waren.
Nu nog een gasfles en slang en hij zou klaar zijn.
Maarja wij zijn er weer bij en ineens is de gasfles net zo duur als het gasfornuis met oven.
Dus Malike gaat bij de buurman kijken en ineens zakt de prijs.
Zo we waren kompleet en Malik was erg blij.
Hup de 2 verkopers moeten het ding wel ff in de auto zien te krijgen.
Malike roept onderweg ineens stop ik moet nog met mijn nieuwe gasfornuis op de foto .
Zo gezegd zo gedaan en hij staat er stralend op.
Nu onderweg naar zijn huis om het daar zolang neer te zetten.
Hij heeft via Haruna zijn familie een klein shopje gekregen waar hij zijn eerste zaakje in kan beginnen.
Er zit alleen geen dak op maar dat word nu door http://www.gambiaforyou.com betaald
Wij zijn zo blij dat we hem hebben kunnen helpen omdat deze jongen het hier echt niet goed had en er bijna voor had gekozen om bootvluchteling te worden.
Hij zei nog bij het afscheid dat nog nooit iemand iets voor hem had gedaan en nu eindelijk hij ook eens geluk heeft.
Als laatste nog even op de foto en tel nrs uitgewisseld want foto's van de taarten gaat hij naar ons opsturen.
Als laatste verrassing hebben we hem nog wat geld gegeven om zijn eerste bakspulletjes te gaan kopen.
Soms komt er iets op je pad waarvan je denkt dit moeten we doen
Wij kunnen deze 100 euro best missen en geven iemand een kans om een eigen zaakje te beginnen en zijn leven te veranderen.
Dat was het verhaal van Malik.
Daarna ff wat gegeten en gedronken .
Daarna na de stip gelopen om even wat boodschappen te doen.
Daar kwamen we op het idee dat we vandaag ook nog wel eve langs Oumie kunnen gaan om haar onze 2 dozen met kleding , snoep , kaarsen etc af tegaan geven.
Met haar bij haar fruitstalletje afgesproken.
Daar aangekomen eerst ff de kids geknuffeld en bij gekletst.
Natuurlijk de kids eerst ff wat snoep uit Nederland gegeven en Oumie riep .... dan ze je wel dankje wel tegen Ome Rolf en Tante Sandra hahahaha .
Tja ineens zijj we hier oom en tante.
Oumie wou ons natuurlijk vol trots haar nieuwe huisje laten zien .
Toen wij in November vertrokken stond ze ineens op straat en hebben wij haar in januari geld gestuurd zodat ze 6 maanden haar huur kon betalen.
Ze zit nu on ieder geval beter te wonen en heeft het erg naar haar zin.
We hebben erg gelachen met Oumie de kinderen en haar vriendin.
Ze bleven me roepen en Rolf zong breng die rozen naar Sandra.
Nu wil het geval dat die 2 dames dus de hele tijd die zin zingen haha en nog goed ook.
Het was een mooi weerzien met Oumie en vooral om te zien dat ze een beter leven heeft.
Weer terug naar compound en wat gedronken.
Daarna nog even wat kleding , handpoppen , balonnen , verband etc uitgezocht en in de buurt wat uitgedeeld.
Wat was het weer een prachtige dag vandaag .
Morgen nog ff wat doen maar Zondag gaan we echt ff aan het strand liggen en niets doen.

1. Gerda geerings:
    12 mei 2017
    Wat geweldig wat jullie doen een voorbeeld voor velen
  2. Sandra:
    12 mei 2017
    Thanks Gerda .
    We genieten van alles wat we hier kunne doen.
  3. Toos Verhulst:
    13 mei 2017
    Geweldig wat jullie doen.Dit moet toch wel een fijn gevoel geven na zo'n dag.Leuk om jullie verhalen te lezen.
    (de Makkers)
  4. Sandra:
    13 mei 2017
    hoi hoi Toos..wat leuk dat je ons volgt, wat een leuke avontuurtjes zijn het he? We boffen maar dat we zulke bijzondere mensen mogen ontmoeten die we ook nog een handje mogen helpen..we voelen ons echt bevoorrecht vandaag hebben we een heerlijke rustdag genomen en lekker op het strand gelegen..nu ben ik flink rood hahahaha maar dat komt goed hoor ;-) Groetjes Rolf en Sandra