Dag 19 Gambia en Senegal

22 november 2016 - Fathala Reserve, Senegal

Vanmorgen al om 06.00 opgestaan en om 07.00 uurkwam Anita ons met de taxichauffeur ophalen.

We moesten om 08.00 de boot van Banjul naar Barra hebben.

Daar aangekomen opzoek naar de auto van Syllyman die vandaag weer onze gids is.

Hij moest eerst nog even vanalles regelen  drinken , ijs enz.

Op weg naar Senegal en ondertussen achter in de auto zitten ontbijten.

Aangekomen bij de grens eerst paspoort stempelen om Gambia uit de gaan en een paar meter verder rijden om een stempel te halen om Senegal binnen te mogen , en daar ook onze vaccinatie papieren te laten zien.

Wij hoeven de auto niet uit want Sullyman heeft overal zijn mannetjes en heeft het allemaal zo geritseld.

Aangekomen bij heto natuurreservaat eerst even een gids opgehaald die met ons meerijd.

Anita was hier al 2 keer geweest maar had nog nooit de giraffen gezien dus daar gingen we vandaag voor.

Het was echt machtig om daar rond te rijden door het mooie reservaat.

Het eerste wat we tegenkwamen was een groep zebra's , bij deze beesten mochten we uit de auto stappen.

Ondertussen kwam er een andere jeep ons tegemoet om te vertellen da er giraffen waren gespot.

Weer verder en daar kwamen we een neushoorn tegen wat een machtig beest om van zo dichtbij te zien.

verder en Rolf zag ineens in de verte een giraf lopen goh wat mooi zeg.

Een stuk verder gereden en weer giraffen wat een geluk vandaag we waren allemaal blij.

Besloten om hier ook een beetje as van mijn vader uit te strooien we zijn tenslotte in een ander land en dit zou hij echt mooi hebben gevonden.

Weer verder en alweer giraffen nu met een jong erbij Anita was echt door het dolle na 2 keer niets te hebben gezien nu alle giraffen op 1 dag met als bonus het jong.

Als laatste kwamen we nog wat wrattenzwijnen met jongen tegen dat was erg leuk om deze grappige beesten te zien.

Het was erg leuk in het wildreservaat en we hebben veel gezien , dat is hier natuurlijk maar afwachten het blijven beesten die in het wild leven en dus niet altijd te zien zijn.

Weer op weg naar de grens een stempel halen om Senegal uit de gaan plus vaccinaties weer controleren en een paar meter verder Gambia weer en en een stempel halen.

We gingen nog even langs een schooltje in Essau waar http://www.gambiaforyou.com ieder jaar het eten betaald voor de kinderen.

Anita ging met de directeur praten en wij kregen een rondleiding van een lerares.

De kinderen gingen helemaal uit hun bol toen we het schoolplin op kwamen.

we zijn in een paar klassen gaan kijken waar de kinderen bij onze binnenkomst luidkeels begonnen te zingen.

Een andere klas ging in het gelid staan dat was wel een vreemde gewaarwording want dat zijn wij niet gewend.

Zo zijn we alle klassen afgegaan en overal stralende zingende kinderen .

Toen we wegliepen zagen we overal vanuit de klassen zwaaiende kinderen het was een mooie ervaring.

Door naar het huis van Sullyman om daar te gaan lunchen kip en chips en kip met rijst.

Het was een drukte in de compound van Sullyman want er wonen daar veel mensen.

Zijn vader is pas overleden maar zijn 3 vrouwen wonen er nog steeds , Sullyman woont er met zijn vrouw en 4 kinderen , en dan woont er ook nog een zus met kinderen.

We hebben daar heerlijk zitten eten er was goed voor ons gezorgd.

Anita had nog kleding meegenomen voor de kinderen en deze werd echt bewonderd, de kleinste van Sullyman kwam meteen met een nieuwe broek, shirt en schoenen op me af.

Hij spreekt nog geen Engels maar dat hoeft op zo'n moment ook niet.

Anita is na het eten naar de boot gegaan terug richting Banjul en wij gingen met Sullyman de zus en het jongste kind naar Juffere naar het verhaal van de slavernij van Kunta Kinte.

Het was een hele rit om daar te komen een rode zangweg van anderhalf uur pff had het echt slecht met mijn nek .

Daar aangekomen hebben we eerst het museum bezocht wat wel indrukwekkend was , bij de uitgang nog een foto gemaakt van een boom waar je het hoofd van een olifant in ziet.

Doorgereden naar het volgende punt waar je een boot kan pakken naar james Island

,jammer genoeg waren we te laat en ging er geen boot meer naar toe.

Hier gaan we zeker nog eens terug om dat te gaan doen.

Weer anderhalf uur terug via de rode zandweg hier zag ik best wel tegen op maar ja we hebben weer een mooie dag dus niet zeuren.

Onderweg moest Sulliman nog even houtskool kopen om op te kopen en legde deze zak bovenop de auto , dit was helemaal geen succes.

In plaats van rood en stoffig waren we nu ook zwart van het roet hahahaha.

De zak houtskool toch maar achterin bij ons gelegd dat was een stuk beter.

Eerst de zus en de zoon afgezet en wij zijn richting de boot gegaan.

Rolf ging kaartjes kopen voor de boot en Sullyman bleef wachten om ons door het hek te loodsen.

Hij heeft overal connecties dus dat scheelt ons een hoop wachten.

De boot kwam er vrij snel aan en konden zo aan boord maar het duurde een half uur voor we weg gingen.

Op de boot liepen vandaag veel verkopers rond met koekjes ze vroegen het eigenlijk alleen aan de lokale mensen , maar wij lustte ook wel at om die zandsmaak weg te krijgen.

Voor een idioot laag bedrag kochten e veel teveel koekjes , dus is Rolf maar een beetje uit gaan delen op de boot.

Bij aankomst in Banjul op zoek naar een taxi dus het onderhandelen kon weer gaan beginnen.

De taxichauffeur begon natuurlijk weer met een idioot hoog bedrag even weglopen jou bedrag noemen en ze komen van zelf terug.

Om 19.00 eindelijk weerin het hotel bij zonsopkomst vertrokken n bij zonsondergang weer naar het hotel.

Aangekomen in het hotel keek ik in de spiegel en begreepik waarom de mensen zo naar me keken en sommige zeiden je zal wel moe zijn.

Mijn gezicht nek en benen waren rood van het zand en zwart van het roet hahahaha.

Een lekker douche was nu geen overbodige luxe en heb meteen mijn kleding maar gewassen.

Om 20.00 met Anita en Wim n Senegambia gan eten met als afsluiting allemaal een toetje.

Ik had toetje besteld heerlijk ijs met slagroom en Tia Maria ohhhhh wat was dit lekker.

Nog een bakje koffie bij Tejo's de

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl