Dag 17 Gambia

20 november 2016 - Serrekunda, Gambia

Vandaag zijn we om 09.30 vertrokken naar het guesthouse van Anita.

Rolf had voor we op vakantie gezegd dat hij graag met lokale mensen wilde gaan koken , en Anita had dat onthouden.

Ze had met Dembo de magazijn meester van de loods geregeld dat we dat met zijn dochter konden doen.

Maar eerst nog even op avontuur 1 .... met de lokale bus naar Westfield.

Dit is een taxibusje waar de lokale mensen mee rijden naar werk school etc en natuurlijk veel goedkoper dan een gewone taxi.

Ik had dit al eens met Anita gedaan maar Rolf nog nooit.

Aangekomen in Westfield en samen met Dembo de volgende taxi naar zijn huis genomen.

Daar aangekomen hebben we kennis gemaakt met zijn dochter Oumi .

Met haar eerst besproken wat we wilde gaan koken en daarna alle ingedrienten gehaald op de lokale markt.

Het was echt machtig om daar rond te lopen er was  zoveel te zien .

Oumi wist natuurlijk precies waar we alles moesten kopen maar vond het wel raar dat Rolf de tassen droeg.

Zo'n soort discussie hadden we eerder deze week al met Dembo gehad hij vond het vreemd dat Rolf wou koken , want hier in Gambia koken alleen de vrouwen.

Bij terugkomst is Rolf samen met Oumi en een vriendin van haar samen chicken Yassa gaan koken.

Het koken duurt wel wat langer dan wij gewend zijn zo ong 2 1/2 uur .

Het eten was klaar en de meiden schotelde ons een grote school rijst met chicken yasa voor en wilde vertrekken, maar dat was niet de bedoeling ze moesten wel mee eten.

Met zijn 5en gezellig zitten eten en de meiden als dank wat geld voor de moeite gegeven.

Ik had met Rolf al afgesproken dat we bij terugkomst in Nederland een mooie doosvoor Oumi gaan vullen met allemaal leuke meiden dingen .

Vandaar uit  nog even terug naar de loods en Dembo was natuurlijk heel benieuwd hoe het was gegaan.

Hem de foto's als bewijs laten zien dat Rolf echt samen met Oumi heeft gekookt..

Ondertussen kwamen er ook nog wat mensen naar de loods om dozen optehalen ik werd meteen weer aan het werk gezet om foto's maken van de opgehaalde dozen en deze naar Nederland te sturen.

Anita wist van het verhaal vn de vrouw die met haar 4 kinderen in een leegstaande shop op de grond slaapt.

In de loods had ze nog wat matrassen staan die ze graag aan Rolf wou geven om deze vrouw te kunnen helpen hieronder het verhaaltje van Rolf.

We hadden haar al kleding gegeven voor haar vier kinderen , de vrouw die in een leegstaande winkel haar intrek mkest nemen.

Het bleef maar door mijn hoofd spoken dat zij en de kids op de grond moesten slapen in een snikheet en stinkend hok ... nu dankzij http://www.gambiaforyou.com heb k daar matrassen mogen afleveren voor haar en haar kinderen.

Ik kreeg van haar een vetten knuffel en veel bedankjes .

Toen ik terug naar de auto liep kwam Anita me tegemoet met een stuk zeep ook dat was voor haar .

Over dolblije mensen gesproken !!!

Ikzelc had het er moeilijk mee in de auto maar dit kon ik toch weer afsluiten.

1. Marielouise:
    20 november 2016
    wat een mooie en indrukwekkende reis.
    geweldig wat jullie doen voor deze mensen. ik ben er diep door geroerd.
  2. Sandra:
    21 november 2016
    Dankje Marielouise.
    Het is ook zo geweldig om te doen.