Dag 15 Gambia.

18 november 2016 - Kuntaur, Gambia

Dag 3 .

Ondanks de primitieve hut toch heel lekker geslapen.

Wat parfum gespoten voor de ergste lucht er uit te krijgen , maar mijn darmen waren spontaan in ruststand gegegaan door die ecotoilet.

Om 07.30 zijn we per boot The Gambia opgegaa om te kijken of we de nijlpaard en apen konden vinden.

We waren nog maar net weggevaren en zagen al een nijlpaard hij kwam nket ver boven het water uit maar zijn kop was half te zien wow was echt machtig.

Verder gevaren genoten van de rust en dierengeluiden op de boot.

Een stuk verder op hebben we een ranger opgepikt die ons wat meer zou vertellen over babboon Island en de apen.

Daar gaan we weer luisteren naar best een saai en lang verhaal maarja die man doet zijn werk.

Ondertussen was iedereen zo' n beetje afgehaakt en praatte hij alleen nog tegen Rolf die vond het ook saai maar kwam er niet onderuit.

Sullyman was ondertussen aan het bellen en dat was echt niet zacht de ranger wachtte geduldig .

Daarna nam de ranger een slok water uit de rivier en begon een soort apen lokroep te doen , ik kon er niets aan doen en schoot echt wel in mijn lach sorry

Er kwam geen tegen geluid van de apen en Rolf vroeg nog of het wel de juiste lokroep was waarop de man met ja antwoorde.

Een stukje verder op zagen we ineens wat

rode apen tussen de bomen verscholen , heb ze gefotografeerd en zie thuis hetbresultaat wel.

De ranger had ondertussen telefonisch contact met een andere ranger die wat chimpansees wist te zitten.

Door gevaren naar een ander deel van baboon island en al snel zagen we een tak bewegen waar dus een grote chimpansee in zat.

De rangers lokten hem met een stuk brood en daar door kwam hij steeds dichter bij.

Het was echt geweldig om dit beest in het wild in zijn natuurlijke leefomgeving te zien.

Heb alleen maar foto' s zitten maken en hoop dat er mooie tussen zitten.

We gingen weer richting het hotel met de boot en in de verte zagen we weer een nijlpaar te ver weg om er heen te gaan  maar niet minder mooi.

Aangekomen bij het hotel gingen we ontbijten de eieren waren mislukt jammer dan maar nieuwe komen er niet.

Dan maar mango jam die echt heerlijk was en maar suiker op brood .

Om 10.45 richting George town waar we om 11.30 aankwamen.

Met de boot richtingde overkant om in George Town te komen waar we moesten wachten op een gids die ons wat zou laten zien.

Het wachten kan soms lang duren zo ook deze keer eindelijk was hij er en het onderhandelen kon beginnen.

Daar waren wij zo klaar mee want hij vroeg veel te veel geld .

Anita en Wim waren hier al geweest dus konden ons vertellen dat je een soort kelder in ging waar de slaven vroeger werden in gezet en dan ook kon zien hoe hoog het water zou kunnen komen.

Ondertussen had zich een lokale gids gemeld die ons wel wilde rondleiden voor een vergoeding die we het zelf waard vonden.

Eerst gingen we naar een weegblok waarop vroeger de slaven werden gewogen en gekeurd om dan dus per kilo werden te verkocht.

Daarna werden ze in een stonen loods gezet waar naar ze per boot werden vervoerd naar Juffureh bekend van Kunta Kinte (daar gaan we volgende week naar toe)

We zijn ook bij een boom midden op het plein geweest die als de slaven deze aanraakte ze vrij waren , maar dan moesten ze wel eerst de boom kunnen bereiken zonder verscheurd te worden door de honden of  dood geschoten te worden door de Engelsen.

We wilde ook nog bij de kanonnen gaan kijken maar dat was niet mogelijk , het gerucht ging al dat de President aanwezig was en die zat dus daar.

Weer met de boot terug naar de overkant om Diesel en drinken te kopen.

Rolf was mee uitgestapt om het drinken te halen , Anita zat ondertussen balonnen vanuit de auto uit te delen.

Ineens zagen we een jongetje op zijn bips naar buiten komen hij kon niet lopen.

Rolf is er met een ballon naar toe gegaan en heeft even met dit jongetje zitten spelen met de ballon.

Opblazen weer leeg laten lopen laten piepen enz het jongetje begon te stralen en had zoveel plezier dat hij ervan begon te gillen.

Het zorghart van Rolf , Anita en bij ging steeds sneller kloppen en we zeten mee te genieten .

Rolf had ondertussen een touwtje aan de ballon gemaakt zodat hij niet wegkon en de andere kinderen verteld dat dat zijn ballon was en daar vanaf moetsten blijven.

Met pijn in mijn hart lieten we het kind achter maarja het kan nu eenmaal niet anders.

Om 12.30 verder gereden en onze reis vervolgd.

Op de heen weg hadden we al compounds gezien met nog hutjes van stro en Anita had nog geld van mensen uit Nederland meegekregen om hier rijst voor een gezin voor te kunnen kopen.

Het leek haar mooi om vooral deze mensen die echt niet veel hebben te kunnen helpen.

Om 14.15 kwamen zo'n kleinere compound tegen en Sullyman was uitgestapt om het tegen deze mensen te vertellen , ze konden nl geen Engels.

Een oudere vrouw kwam dansend richting de auto met de andere bewoners achter haar aan.

De rijst werd als het grootste geschenk ooit in ontvangs genomen.

Ondertussen hadden wij onze laatste zakken kleding ook bij deze mensen uitgedeeld samen met de nog overgebleven  ballonnen en asperine .

De moeders en kinderen waren de koning te rijk.

De oudere vrouw nam me ondertussen dansend en wijzend mee maar ik begreep niet waarom .

Ze stelde me voor aan een oudere man zoals later blek was hij het hoofd van de compound.

De oudere vrouw was ook nog wel zo slim om aan Sullyman te vragen wat ze met de asperine moest , want dat is met handen en voeten niet uit te leggen.

Ondertussen moest ik ook foto' s maken en kwamen de moeders dat ook vragen , niet alle kinderen vonden dit fijn ze hadden nl nog nooit blanke mensen gezien.

We kregen van alle mensen de wens dat we heel oud en gezond zouden worden voor het goed wat we hadden gedaan.

We gingen er met een heel mooi gevoel weer weg en moesten het ook weer even voor

Ons zelf relativeren.

Dus waren we tot de conclusie gekomen dat deze mensen vandaag de postcode loterij straat prijs hadden gewonnen .

Om 14.30 zijn we gaan lunchen in Farrafani .

Daaraar doorgereden naar Barra waar we de boot moesten pakken en afscheid nemen van Sullymanwant hij woont aan deze kant.

Om 17.00 konden we de boot pakken naar Banjul.

Op de boot hebben we samen nog na zitten te praten over deze fantastische 3 dagen.

Ondertussen hadden we ook geheimtaal ontwikkeld door het avontuur met het ecotoilet begon er af en toe toch iets te borrelen.

Dan hoefde 1 van ons maar even te roepen kan er iemand even hoesten en dan was je weer even opgelucht

Op de boot ook steeds weer de vraag waar we vandaan komen en daar werden we allemaal wel een beetje melig van.

Wa t als je zegt Holland ben je het beste wat hun ooit is overkomen, dus haddn we besloten dat we vandaag uit Toverland kwamen.

Dat vonden ze ook nice hoor vooral Anita en Rolf zijn hier goed in en kunnen dit heel strak zeggen

Na een uur varen aangekomen in Banjul de hoofdstad van Gambia.

Nu nog een taxi naar Cape point om te eten en te drinken.

Heerlijk allemaal een biertje gepakt en ik een 7-up erbij en moet ik meteen weer uitleggen waarom ik 2 drankjes bestel.

Tja mensen uit Toverland zijn vreemde mensen

Nog lekker wat gegegeten en daarna op naar het hotel en guesthouse om een heerlijke welverdiende douche te nemen.

1. Gerda geerings:
    20 november 2016
    Wat een avontuur om nooit meer te vergeten
  2. Sandra:
    20 november 2016
    Dat was het inderdaad Gerda !!
  3. Floortje:
    20 november 2016
    Wat leuk om te lezen! Ik denk meteen terug aan mijn eigen vakantie daar.
    Lijkt me wel moeilijk om dat kindje achter te laten.. misschien onthouden waar hij woont en later nog iets brengen?
    Doe mijn moeder de groeten
  4. Sandra:
    20 november 2016
    Als eerste natuurlijk de groeten terug van je moeder.
    En we gaan er wel wat op verzinnen !!!