Dag 14 Gambia

17 november 2016 - Tendaba, Gambia

Dag 2 om 07.00 ontbijten en om 08.00 naar de drinkplaats van de wilde honden.

Wim wilde dit heel graag hij was er al eens geen geweest maar had gen geluk gehad.

Daar aangekomen zijn we eerst een stukje door de jungle gelopen en daarna naar de drinkplaats van de wilde honden.

Daar aangekomen zag het er heel verlaten uit , zelf hadden we het idee dat we wel laat waren maarja niks aan te doen.

We hebben nog even heel stil in een schutterhutje gaan zitten maarja hoelang ga je daar ziten.

Besloten om toch maar verder te gaan op weg naar Soma waar we om 10.30 aankwamen.

In Soma moeten we de veerboot naar de overkant hebben.

We stonden al vrij snel stil bij de veerboot en het was echt heel druk heb nog nooit

zo' n lange rij gezien.

Sullyman reed gewoon door  maar we werden al rij snel terug gestuurd, hup in zijn achteruit en weer achteraan sluiten.

Sullyman was het hier niet mee eens en ging wel ff wat regelen.

Wij zaten netjes met de andere Sullyman te wachten maar die verdween ook opeens.

Telefoon Rolf en Wim moesten maar even naar Sullyman komen , dus waren alleen Anita en ik nog over.

Ondertusse begon de rij te rijden behalve wij dus , want wij zaten nog heel netjes met zijn tweeën  te wachten in de open bak .

Dus maar ff gebeld 2 overhitte vrouwen in een warme auto zonder mannen en sleutel dat kan toch niet goed gaan , maar toch maar gewacht een andere optie was er niet.

Sullyman kwam aangerend en we mochten een stuk verder rijden , ja omkopen helpt hier nog .

Ondertussen was het 11.30 na nog wat mensen hebben te omgekocht stonden we nu bij de slagboom.

Onderussen was de temperatuur opgelopen naar 40 graden plus.

Het is niet uit te leggen wat een mense massa en drukte het daar was , overal kraampjes met spullen en eten je keek je ogen uit.

Foto' s maken was hier bijna niet mogelijk omdat er veel mensen uit Senagal zijn en die willen dat niet.

Er zijn ook veel mensen zoals ik later hoorde die niet op de foto willen omdat ze bang zijn dat je hun ziel dan vangt.

Maar daar had ik een oplossing op gevonden we hadden net een meloen en bananen gekocht en ging dus foto' s maken van hoe iedereen dat stond te eten.

Rolf moest soms gewoon even ergens anders gaan staan zodat ik wat plaatjeskon schieten.

In mijn ooghoek zag ik ineens wat leuks , erliep en vrouwmet een stokbrood rond gewikkeld in een kruidvat folder.

Dus de vraag van de dag hoe komt die kruidvat folder hier in Gambia techt ?

Om 13.45 mochten e dan eindelijk op een tjokvolle boot rijden.

Dat was echt eng de boot was echt propvol en daar komt dan opeens onze jeep aan sjezen , we zagen alleen maar mensen verschrikt kijken en stopte echt net voor deze mensen.

Tja zoals zoveel dingen is dat gewoon The Gambian way.

Dus na 3 uur en 20 min wachten zaten we dan eindelijk op die boot en binnen 15 min waren aan de overkant.

Later bleek dat het dit weekend feest is in Senegal dus iedereen was daar naar op weg.

We zijn eenmaal aangekomen aan de overkant eerst maar even wat gaan eten en afkoelen.

Daar zat al 2 uur een buslading Nederlanders te wachten Cor e Don had hun op de boot gezet maar helaas stond hun bus nog in de rij.

Gelukkig konden deze mensen hun weg ook weer vervolgen en wij zijn om 15.30 ook weer verder gaan rijden.

Om 17.30 zijn we aangekomen in Wasu bij de Wasu stone circles , de hunnenbdden van Gambia of zoiets

Eerst moesten we een soort museumpje in waar een man een verhaal begon te vertellen waar het vandaan kwam.

Het was iets met getallen en je kwam dan steeds op het getal 9 uit en hij had nog veel meer theorieën , maarja mij ben je na 5 min echt al kwijt.

Daarbij was het daarbinnen bijna nog heter dan buiten , maar w zuchtenxe zwetende vrouwen vallen op dus hup naar buiten.

Op naar de stone circles weer van alle theorieën over de zon, maan , piramides , zonnestelsels , gambiaans geld etc .

Ondertussen ben ik maar de stenen gaan fotograferen , hagedissen gezocht en vogels gespot.

Op weg naar het volgende hotel voor een overnachting.

Om 18.30 zijn we aangekomen in Kuntaur.

Ze moesten eerst nog opzoek naar 2 hutten met een toilet binnen, want het complex s'nacht doorzoeken om te plassen zagen we niet zitten.

Nou eindelijk hadden ze iets gevonden een hut met bed en ecotoilet, gewoon een gat met wcbril en een hoop zand , de wc was zo hoog op planken gebouwd dat ik een trapje nodig had om erop te komen.

We houden echt vannavontuur maar zo erg nu ook weer niet.

Eindelijk na veel zoeken ook een 2de hut gevonden met een wat lager ecotoilet naja het is niet anders en een andere keus hebben we niet.

Er moest nog 1 ding geregeld worden een ventilator dus weer paniek , er werd er zelfs 1 uit de keuken gehaald .

Eindelijk even rustig zitten maar ondertussen wel even onderhandelen over de prijs van de boottocht van morgen.

Even wat eten en besloten om maar om 21.00 naar bed te gaan want er was daar verder ook niets te zien , op wat ratten en vleermuizen na

In de hut aangekomen kwamen we er al snel achter dat die luxe ecotoilet nket echt werd gebruikt maar de douche wel.

Dus flink wat parfum spuiten en hopen dat je vannacht niet hoeft te plassen en lekker slapen.

Het bed lag lekker we hadden een ventilator en waren erg moe van de hele dag, dus snel slapen en morgen het verhaal van de laatste dag .

Doei

1. Nills:
    20 november 2016
    Jeeeee wat een avonturen allemaal! Heerlijk die Afrikaanse taferelen en zo herkenbaar ook! Geniet nog de komende weken!
  2. Sandra:
    20 november 2016
    Gaan we zeker doen Nills we zijn nog lang niet klaar hier !!!