16 Mei

16 mei 2017 - Serrekunda, Gambia

Vandaag hadden we om 10.00 uur afgesproken bij de shop in Westfield.
We zouden met Wim , Anita, Matarr en Dembo naar de haven gaan.
De volgende container is weer gearriveerd maar kan jammer genoeg niet aanmeren aan de haven.
Hij drijft nog ergens rond om dat er geen plek is.
Tja Rolf heeft daar allemaal mooie termen voor hoe dat heet maar schiet mij maar lek hahah.
Wij willen natuurlijk ook dat mee maken hoe het in zijn werking gaat als de container is vrij gegeven en voor transport naar Westfield gaat.
Morgenvroeg gaan we Dembo bellen over het laatste nieuws en of we dan eventueel morgen mee kunnen.
Het zou mooi zijn dat als we in deze laatste week ook nog bij het lossen van de container aanwezig kunnen zijn.
Omdat de haven niet doorging heeft Anita Haruna gebeld.
http://www.gambiaforyou.com is met een nieuw project bezig.
Haruna heeft op een vuilnisbelt een vrouw met 7 zonen gevonden die daar natuurlijk onder erbarmelijke omstandigheden leefde.
De vrouw heeft nu een stuk grond gekregen waar http://www.gambiaforyou.com nu een huis voor haar aan het bouwen is.
We gingen op met met Haruna , Anita , Dembo en wij.
Mijn god er leek geen eind te komen aan de auto rit door al dat zand.
Dan rijden wij nog in wen luxe auto stel voor dat je er woont en elke dag die afstand moet lopen om er te komen.
Na ongeveer een uur zijn we eindelijk gearriveerd.
Een man of 7 is daar bezig een huis te bouwen.
De stenen worden daar ook terplekke gemaakt met een mal.
Stenen daar laten komen is te duur en gewoon onbegonen werk.
De mannen staan daarbin de hete zon de hele dag te werken mijn god wat een klus.
1 van de zonen van de vrouw werkt ook mee en dat is natuurlijk ook heel mooi om te zien.
Water voor het cement moet bij de dichtsbijzijnde waterput worden gehaald.
Er staan 4 stokken in de grond met een soort doek qat een afdakje is tegen de zon.
Het is zo moeilijk om uit leggen wat je daar precies ziet maar bij thuiskomst post ik wel foto's dat zegt veel meer.
Op terug weg langs een man om een zak rijst aftegeven zodat hij iedere dag voor de werkmannen kan gaan koken.
Het was weer een prachtige ervaring om nu zelf te kunnen zien hoever het huis ondertussen is.
Ik begin ondertussen wel een beetje moe te worden .
Want elke dag om 05.00 wakker samen met de hanen is toch best vroeg.
Dus denk dat ik vanavond maar gegrilde haan bestel
Maar na iedere dag weer een mooi avontuur geeft je toch weer energie

1. Bernadette:
    16 mei 2017
    Bijzonder en triest hoe ze dat huis moeten bouwen.
    5 uur op staan wah haha nog vroeger dan wanneer je werkt .
    Volgens mij komen jullie helemaal brak terug................................
  2. Sandra:
    16 mei 2017
    Haha ja nog vroeger opstaan dan normaal.
    Als ik volgende week terug kom ben ik ook echt aan vakantie toe whahaha .