27 Mei Dag 6

27 mei 2018 - Jaffna, Sri Lanka

Om 08.15 vertrekken we uit Anuradhapura om richting het noorden naar Jaffna te gaan . Tot 2009 kon je niet naar het Noorden ivm de Srilankese burgeroorlog .
Onderweg stoppen we in Kanakargankulam om bij een klein gebouwtje wat koffiete drinken nou ja als je het loffiekan noemen.
De prijs is er ook na omgerekend 0.50 eurocent voor 2 koffie dus flink wat melk en suiker er in mieteren.
Onderweg naar Jaffna zie je goed de restanten van de burgeroorlog van de Tamil.
Veel verlaten kapot geschoten huizen.
De mensen zijn allemaal naar het buiten land gevlucht zoals naar Amerika.
Het klimaat is hier ook anders het is veel warmer en dat zie dan ook aan het landschap .
Rond 13.00 aangekomen in Jaffna en even lunchen.
Daarna door naar de overblijfselen van een Nederlands fort uit dentijd van de VOC uit 1618 hetbis helemaal uit koraal gebouwd.
Het waait erg hard maar is ook bloedheet dus zeer welkom.
Daarna door naar de Nallur kandaswarny de belankrijkste Hindoestaanse tempel uit 948.
Mijn god wat een pracht en praal.
Het is een heel erg grote tempel helemaal goud kleurig en prachtig bewerkt.
Wij als vrouwen krijgen de opdracht om ons lichaam weer goed te bedekken zoals schouders en benen en natuurlijk schoenen uit.
De mannen hebbe deze keer een andere opdracht t-shirt uit want het bovenlichaam moet ontbloot.
Nog nooit zoveel mopperende mannen bij elkaar gehoord die denken dat ze voor de gek worden gehouden.
Opeens trekt de gids ziij shirt uit en begint het door te dringen dat het toch echt moet.
Buiten mochten we fotograferen maar binne niet.
Binne begon om 16.00 een ceremonie en het was weer prachtig en indrukwekkend.
De ceremonie gaat de hele tempel door dus wij volgen steeds.
Het was weer een heel erg bijzonderen ervaring om hier bij aanwezig te mogen zijn.
Als laatste naar het hotel.
P.J hotel in Jaffna.
Het eerste hotel met een sportzaal dus heerlijk fftjes met Rolf gesport en daarna in het zwembad geploft.
Rond 19.00 weer allemaal bij elkaar om te gaan eten maar geen eten te zien.
Maar even nagevraagd en iets na 19.30 worden we via een andere gang naar boven geleid om daar in een eetzaal te komen.
Het was allemaal een beetje vreemd .
Jij staat je eten op te scheppen en 4 mannen staan naar je te kijken.
Het personeel is wat stuntelig later zou blijken waarom.
Jongeren uit het Noorden krijgen hier de kans om een opleiding in een hotel te volgen.
Dit mede omdat het tourisme in het Noorden nog volop in bloei is na de oorlog.
Het was weer een mooie dag en op naar de volgende .
Groetjes van ons

1. Corry:
    28 mei 2018
    Druk programma , wel veel te horen en te zien. Mooi hoor
  2. Sandra:
    29 mei 2018
    Leuk dat je mee leest Corry